Innoviris Innovative Starters Award toegekend aan Lileo, Sentometrics en Wanit

Drie start-ups ontvangen een felbegeerde subsidie van €500.000 per project voor hun innovatieve oplossingen

Innoviris reikt elk jaar de prestigieuze Innovatieve Starters Prijs (ISA) aan 3 start-ups en scale-ups die zich onderscheiden door hun innovatiekracht en ambitie. Dit programma voorziet een financiering van 500 000 EUR per geselecteerde start-up. Deze subsidie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is bedoeld om het lokale ecosysteem van start-ups te stimuleren en een aanzienlijke hefboomwerking te genereren voor de meest veelbelovende jonge technologiebedrijven in Brussel.

Bij de editie 2023 dongen 13 kandidaten mee naar een ISA met hun innovatieve projecten die aansloten bij de zes strategische innovatiedomeinen van het Brussels Gewest.

Na een grondige evaluatie selecteerde de jury drie startups met een sterk innovatief potentieel en een solide visie op duurzaam ondernemen.

Maak kennis met de winnende projecten van gepassioneerde jonge ondernemers:

Lileo (voorheen bekend als Momly) ontwikkelt een draagbare borstkolf op batterijen die via bluetooth verbonden is met de telefoon van de moeder. De innovatieve borstkolf is bedoeld om het vaak oncomfortabele proces van het afkolven van melk door moeders die borstvoeding geven te verbeteren en efficiënter te maken. Dit innovatieve product is een belangrijke stap voorwaarts voor het welzijn van moeders en hun kinderen. ​ De selectie onderstreept de focus van het Brussels Gewest op een betere gezondheidszorg en een efficiënter gebruik van de beschikbare middelen.

Sentometrics is een bedrijf dat zich richt op het monitoren van het Belgische medialandschap om gebeurtenissen op het gebied van ESG (Environmental, Social and Governance) te identificeren. Ze doen dit met behulp van AI om bij te dragen aan maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen. Het bedrijf werd opgericht als spin-off van de Vrije Universiteit Brussel, met Kris Boudt aan het roer als CEO en Olivier Delmarcelle als CTO. Het project kwam tot stand door een samenwerking met het Belgische persagentschap Belga, in het kader van van Innoviris' Joint R&D-programma. Daarnaast ontving Sentometrics financiering via het SPIN-OFF-programma, uitgevoerd door hun universitaire partner.

Wanit, opgericht door Christian Bayet, speelt direct in op de behoefte aan energietransitie en duurzaamheid. Het bedrijf biedt een hoogwaardige voorverwarmer voor warm water, die energie haalt uit fotovoltaïsche zonnepanelen. ​ Hiermee draagt Wanit bij aan het energiezuiniger maken van bestaande gebouwen en helpt het mensen toegang te krijgen tot duurzame en goedkope energie.

Innoviris lanceert jaarlijks een nieuwe editie Innovative Starters Award. Ambitieuze startups en scale-ups met baanbrekende projecten kunnen een aanvraag indienen om kans te maken op een financiering van €500.000.

Neem voor meer informatie contact op met:

Persberichten in je mailbox

Over innoviris.brussels

Innoviris is de publieke organisatie die onderzoek en innovatie financiert en begeleidt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

• Wij co-financieren onderzoeks- en innovatieprojecten in kleine en grote ondernemingen, onderzoekscentra, de non-profit sector en de overheidssector bij de ontwikkeling van creatieve oplossingen voor de regio van morgen.
  • Wij sensibiliseren over STEM-richtingen en -loopbaanmogelijkheden, en over de rol van wetenschap in de maatschappij.
  • Wij vertegenwoordigen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in alle aangelegenheden die verband houden met onderzoek en innovatie op nationaal, Europees en internationaal niveau en wij vergemakkelijken de samenwerking binnen de lokale onderzoeks- en innovatie-ecosystemen.
  • Onze focus ligt op onderzoeks- en innovatieprojecten die het potentieel hebben om stedelijke uitdagingen aan te gaan, onder meer op het vlak van mobiliteit, voeding, gezondheid en sociale inclusie, om kwaliteitsvolle tewerkstelling te creëren en om bij te dragen tot de sociale en ecologische transitie van onze economie.

Charleroisesteenweg 112 1060 Brussel