6 Brusselse start-ups en scale-ups maken kans op een Big Squeeze Award

3 van de Brusselse genomineerden - SODA en Wooclap als scale-up, Rockestate als disruptive start-up – wonnen eerder de Innovative Starters Award van Innoviris

Elk jaar verzamelen tech start-ups en scale-ups zich voor expertise, begeleiding en 1:1 meetings tijdens The Big Squeeze. ​ Tijdens dit jaarlijkse hoogtepunt kunnen starters en doorgroeiers verder ruim 13 uur aan online expert classes volgen, in 4 verschillende tracks: Go Global, People & HR, R&D, Finance & Funding. ​

Als Brussels Instituut voor Onderzoek en Innovatie, financiert Innoviris rechtstreeks startups & scale-ups die een meerwaarde bieden aan onze regio. We zijn bijzonder verheugd om te zien dat 6 van de 20 projecten uit het Brusselse ecosysteem van start-ups & scale-ups genomineerd zijn, waaronder 3 bedrijven die eerder onze Innovative Starters Awards wonnen. Deze bedrijven kunnen als peer getuigen over de impact van de award, een financiering tot 500 000 EURO voor hun project. Via een ​ deelname aan The Big Squeeze kunnen we nog korter op de bal spelen met expertise aan de start-up en scale-up community,” ​ vertelt Stefaan Sonck Thiebaut, Algemeen Directeur van Innoviris.

Expertise en financiële ondersteuning voor innovatieve game-changers

Het vergt strategisch inzicht en ook doorzettingsvermogen om een eigen project te realiseren. Allereerst peilen experten van Innoviris in welke mate het beoogde project innovatief kan zijn, en hoe onderzoek een meerwaarde kan bieden om het project vanaf de start op het goeie spoor te begeleiden.

Deze analyses, begeleiding en onderzoek vergen vaak bijzondere investeringen, waarbij Innoviris naast expertise op verschillende domeinen ook financiële middelen kan aanbieden. ​

Innovator Facilitator Sebastian Serrano kijkt uit naar de 1:1 meetings, om boeiende concepten van startende of groeiende bedrijven in de Brusselse regio te horen. Tijdens dit eerste gesprek volgt een eerste advies en worden de mogelijkheden voor financiering door Innoviris toegelicht.

Een zeer concreet instrument zijn de jaarlijkse Innovative Starters Awards (ISA), een competitie waarmee de winnaars een financiële ondersteuning tot 500 000 EUR kunnen bemachtigen als ondersteuning om hun project waar te maken.

The Big Squeeze Awards

Geen Big Squeeze zonder awards waarbij startups en scale-ups voor vier types awards konden appliceren: als Student Startup of the year, Startup of the year, Scale-up of the year of Disruptive Innovation of the Year.

Na analyse van de dossiers en rijp beraad samen met de jury van 5 experten werden in elke categorie telkens 5 genomineerden geselecteerd. ​

Op 11 mei 2021 worden de finale winnaars met hun begeesterende projecten bekendgemaakt tijdens een virtuele uitreiking.

Via het programma Innovative Starters Awards (ISA) kunnen kandidaat start-ups en scale-ups hun strategisch innovatieproject indienen tot 11 juli. ​ ​ ​ We delen hieronder een korte impressie van de genomineerde bedrijven SODA, Wooclap en Rockestate die eerder een Innovative Starters Award van Innoviris ontvingen.

SODA

“Brussel is een ideale internationale stad voor een bedrijf als het onze. Ze ligt op twee uur van Parijs, Amsterdam en Londen, op acht uur van New York. Het Brussels Gewest verleent aanzienlijke steun aan innovatie en export. Dat is een echte troef voor een startend bedrijf als het onze.”

Wooclap

“Vandaag is de pedagogie vooral passief: de student luistert en haakt snel af. Wij willen overgaan naar een actief pedagogisch model, van a tot z. Om daarin te slagen baseren we ons op de neurowetenschappen en zullen we ook steunen op artificiële intelligentie. Dit alles kunnen we realiseren dankzij de financiële steun die we hebben ontvangen via de Innovative Starters Award. We werken tegelijk aan de structuur van de les en de tools die de studenten en docenten nodig zullen hebben.”

Rockestate

Rockestate helpt banken en verzekeraars bij de evaluatie van de woning van hun klant, in real-time en op afstand door het combineren van open geodata als kadaster, luchtfoto’s, LiDAR en AI.

We leven in een wereld waar instant succes en duizelingwekkende groei de norm lijken te zijn geworden voor start-ups. Hoewel er enkele succesverhalen zijn die van de ene dag op de andere bekend worden, is de realiteit voor de meeste (jonge) bedrijven dat het tijd kost om een succesvol product en bedrijf op te bouwen. Gedurfde plannen en enthousiasme zullen je op weg helpen; geduld zal je brengen waar je wilt zijn.”

Contacteer ons voor meer informatie of bezoek ook The Big Squeeze

Persberichten in je mailbox

Over innoviris.brussels

Innoviris is de publieke organisatie die onderzoek en innovatie financiert en begeleidt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

• Wij co-financieren onderzoeks- en innovatieprojecten in kleine en grote ondernemingen, onderzoekscentra, de non-profit sector en de overheidssector bij de ontwikkeling van creatieve oplossingen voor de regio van morgen.
  • Wij sensibiliseren over STEM-richtingen en -loopbaanmogelijkheden, en over de rol van wetenschap in de maatschappij.
  • Wij vertegenwoordigen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in alle aangelegenheden die verband houden met onderzoek en innovatie op nationaal, Europees en internationaal niveau en wij vergemakkelijken de samenwerking binnen de lokale onderzoeks- en innovatie-ecosystemen.
  • Onze focus ligt op onderzoeks- en innovatieprojecten die het potentieel hebben om stedelijke uitdagingen aan te gaan, onder meer op het vlak van mobiliteit, voeding, gezondheid en sociale inclusie, om kwaliteitsvolle tewerkstelling te creëren en om bij te dragen tot de sociale en ecologische transitie van onze economie.

Charleroisesteenweg 112 1060 Brussel